Sunday, December 23, 2012

Titipan Kasih Buah Hati Ibu & Ayah "Abu Ubaidah"


Assalamualaikum....wbt,sekadar berkongsi berita gembira,Alhamdulilah kupanjatkan rasa syukur yang tidak terhingga kepada Allah SWT...kerana telah memudahkan segala urusan kelahiran permata hati kami yang ketiga Abu Ubaidah B.Hj.Salehuddin Klewan.Lahir pada hari Isnin 3hb Disember 2012,jam 12.02 minit tengahari.


 Kronologi Kelahiran Abu Ubaidah
7.45 pagi - Ibu dan ayah bergerak ke Pusat Perubatan Normah...dekat jer 10 minit dari rumah ke Normah Medical,sebab 8.30 pagi ibu kena ambik darah dan membuat persiapan untuk masuk OT (bilik pembedahan),tukar baju dan sebagainya,diberi taklimat ringkas oleh jururawat yang bertugas.

Apa yang buat Ibu Terharu???
Yer,yang membuat ibu terharu sangat,ayah akan menemani ibu sewaktu pembedahan.

Pembedahan Jam 11 pagi
Jam 10.30 ibu dah ditolak ke bilik OT,tangan masuk air (adus! memang sakit giler ya Allah!),yang paling mendebarkan ibu sewaktu proses bius di tulang belakang...sakit,sakitlah mula2 jer masa jarum tu ditusuk ke tulang belakang...lepas tu badan dah tak rasa,kebas,doktor bius separuh badan.Dalam pada itu,ibu mengalami simpton muntah2,mungkin kesan dari ubat bius tersebut,ayah kat sebelah ibu....tolong kesatkan lelehan muntah dipipi ibu...terharu ibu...ibu tengok rupa ayah pun dah macam doktor hehehe...




Baby Boy ur Girl???, Allah SWT bagi  Suprise kat Ibu dan Ayah
Setiap kali ibu check up,dan scan memang tak nampak jantina anak,tapi ayah sejak dapat tahu ibu mengandung,memang dia panggil Abu Ubaidah....ibu cakap kalau yang keluar girl macammana,dah ada nama ker? Ayah cakap, "nanti abang fikirkan," sebenarnya untuk ketiga2 anak2 ibu,untuk nama, ibu serahkan kepada ayah....ibu tahu pilihan ayah adalah yang terbaik....n lastly,betullah tekaan hati ibu....
bila ayah cakap....kat ibu,"Abu Ubaidah.....yang keluar sayang,bibir ibu terus ucapkan rasa syukur kepada Allah SWT,"Alhamdulilah atas kurniaan MU yang tidak ternilai ya Allah"


Tarar.....My name Abu Ubaidah B. Salehuddin Klewan.


My beloved dady.......

Setelah 7 hari diatas muka bumi ini,maka ayah telah mencukur botak Abu Ubaidah dengan mengikut sunnah Rasulullah SAW...agak kelam kambut ketika itu,mana cari kambing,nak tempah catering...sebab ayah tak mahu menyusahkan tok mak,akhirnya majlis bercukur berjalan dengan lancar,kesian jugak ibu tgk ayah....kepenatan dan keletihan,dahlah berulang alik ke hospital,sebab baby Abu Ubaidah kena admit,sebab kuning...Ayah cakap kat doktor Abu Ubaidah mesti keluar ari ahad,coz malamnya majlis bercukur untuk Abu Ubaidah...,iyelah memang Allah SWT mudahkan segalanya...jemputan boleh tahan jugak,pakcik2 surau,jiran tetangga,n yang paling best....ayah jemput jemaah bisu yang khuruj di Kuching kebetulan pada malam yang sama ade di markaz....sebelum mereka semua bertolak ke Sibu.Menu pada mlm tersebut Nasi Briani, daging Kambing masak Kari,Ayam masak Merah,Sambal goreng Kacang Panjang, dan ayah sajikan tetamu dengan durian dan rambutan yang tengah menjadi2 di Kuching nie. Sewaktu baby Abu Ubaidah dicukur.....alhamdulilah dia tak nangis....Ayah ada bagi sedikit tazkirah mengenai amalan bercukur yang dituntut dalam islam,bukan "Amalan Cukur Jambul",kepada para tetamu....amalan yang mengikut sunnah Nabi SAW  selain dibuat dapat pahala,ia membesarkan sunnah Nabi,intipati yang penting yang ayah nak sampaikan pada tetamu,nak betulkan salah faham masyarakat hari ini mengenai amalan bercukur untuk anak2 yang baru lahir.

Alhamdulilah hari ini dah 20 hari ibu berpantang,sakit semasa pembedahan masih terasa...terima kasih dan sayang yang tidak terhingga pada emak Pn. Jumiah Bt. Hassim yang sudi menjaga ibu serta cucu2nya yang boleh tahan keletah dan ragamnya,yang hampir2 buat emak migrain hik!hik!,buat ayah tenkiu...banyak2...ibu sayang ayah,lepas nie kita janji akan besarkan daie2 kita,dan lebih fokus pada usaha dakwah....hari ini kita nak orang datang pada agama,maka kita sendiri perlu buat pengorbanan yang banyak...Allah SWT takkan bantu orang islam,sekiranya orang islam sendiri tidak bantu agama mereka.InsyaAllah moga kita sama2 ambil iktibar,amal dan sampaikan kepada mereka yang lain.


Sebelum di cukur........my hair

Opps! dah botak pun......

Kena tudung....(kelambu)sebab kakak Nisak ngn abang Nasuha suka kacau baby Abu Ubaidah tido.

Akhir sekali,sempena hari lahir ibu yang ke 32 tahun...10hb Disember 2012 baru2 ini,ibu dikurniakan Abu Ubaidah 3hb Disember 2012,dan akan datang ayah pulak 30hb Disember 2012,mak ngah pulak 23hb Disember 2012....bestnya .....hik!hik!,rasa syukur pada Allah SWT di atas segala nikmat2 yang diberi.Hidup kita mesti lebih fokus bagaimana nak tingkatkan iman dan amal,sebab satu ari nanti kita akan tinggalkan semua nikmat2 tersebut,kecuali yang akan kita bawa iman dan amal kepada Allah SWT.

Hari Sabtu,22hb Disember 2012....kenangan manis buat kami sekeluarga,selain menerima jemaah masturat (sebelum ibu bersalin),jemaah bisu(semasa majlis bercukur Abu Ubaidah),kami juga diberi kelapangan menerima tetamu jemaah dari India seramai 7 orang,mereka kesemua makan dirumah kami,ayah ambik fikir untuk khidmat...menu cambiasala kari kepala Ikan Merah,salad kentang,koktail laici....yang paling ibu tak dapat lupakan ada satu talam jemaah tak dapat habiskan makanan,jemaah pulang jer....,kami anak beranak habiskan....ambil berakat...(rahsia hanya mereka yang tahu hik!hik!)


Hai untung Abu Ubaidah kelahirannya....membuatkan rumah kami banyak menerima tetamu yang khuruj di jalan Allah SWT...moga Allah SWT akan pilih Abu Ubaidah,Abang Nasuha,n Kakak Nisak untuk korban masa,harta dan diri untuk agama Allah dan Rasul.












Tuesday, July 17, 2012

Alhamdulilah dah baik dah...:)

Assalamualaikum wbt,emmm...dah lama tak menulis sesuatu di blog nie,dah agak bersawang,iyelah semenjak pulang menunaikan UMRAH,dan mendapat hadiah yang istimewa sewaktu di Makkah,segala2nya agak terbatas,alhamdulilah setelah hampir 4 bulan "berperang dengan alahan (mabuk orang mengandung),barulah ade kekuatan,aku bersyukur kepada Allah,dalam keadaan mabuk yang teruk,ramai yang menghulurkan bantuan dan khidmat,buat Encik suami yang dikasihi Hj.Salehuddin....yang sungguh2 membantu....memang abang "the best",akhirnya turunlah segala kepakaran abang yer hehehe.Terima kasih yang tidak terhingga jugak pada Mak Ros yang sudi memasakkan makanan untuk kami sekeluarga,kak dayang yang mengambil upah khidmat membersihkan rumah kami,kak Min yang menjaga aku selama seminggu sewaktu abang outstation di Melaka, Mak Saadiah Ahlia Hj.Saleh Simon (Syura Kuching) yang masakkan ikan keli bakar, teman2 yang sudi datang ziarah,dan jiran2 kiri dan kanan yang simpati kepada anak perantau ini.

Mengandungkan anak yang ketiga ini,sebenarnya banyak "keajaiban" yang Allah nak tunjukkan betapa hebatnya Allah ini,nak dikongsikan bersama teman2...insyaAllah jom kita layan...zass...

Sekadar perkongsian pengalaman
Makkah....
Sebelum menunaikan umrah,aku memang disahkan tidak mengandung oleh doktor,tetapi lain ceritanya pula sewaktu aku habis menunaikan umrah yang kedua di Makkah,aku mengalami keletihan yang agak luar biasa,teman2 pulak mengusik "entah2 ina mengandung kot",aku pulak menjawab,"eeii taklah sebelum pergi ina dah check dgn doktor memang takder....",akhirnya teka-teki itu terjawab,apabila aku sendiri membuat ujian kehamilan di bilik hotel,"Aaalah,aku memang mengandung,patutlah aku suka beli air epal merah kat kedai Pak Arab yang berdekatan dengan hotel kami menginap.Teruja dengan peristiwa itu aku kongsikan bersama2 mak (makcik yang sama menunaikan Umrah kupanggil mak)dan teman2 semuanya mengucapkan tahniah,alhamdulilah,abang orang terakhir yang tahu hehehe,dan abang buat sujud syukur di Tanaim....

Maher Zain belanja air tebu (Muka jer,n stail macam Maher Zain)
Dalam keadaan yang mula tak selesa (mabuk2),aku kuatkan semangat jugak di bumi barakah,untuk umrah yang ketiga,memang dah tak larat,tapikan larat jugak,yang peliknya time tawaf di Kaabah,aku ok jer...cuma ketika Saie (Safah dan Marwah) masuk pusingan kelima,abang berhenti sekejap,bagi peluang aku tarik nafas,umrah pun dah macam Haji,ramai sangat,dan untuk umrah seterusnya aku dah tak larat,cuma larat pergi sembahyang di masjid,n buat tawaf sunat n tawaf Wida (tawaf selamat tinggal).


Balik dari menunaikan tawaf  sunat,aku cakap kat abang nak minum air tebu,keletihan.....sewaktu kami sedang berbaris menunggu giliran,didepan kami, ade seorang lelaki persis seperti Maher Zain,dia tak kenal kami,dan kami tak kenal dia,tetapi yang peliknya dia ikram kami dengan membelikan 2 air tebu untuk kami,dan menghulurkan kepada aku dan abang,abang dan aku tersenyum siput2 haha,malulah orang belanja,tapi wajahnya sebijik macam Maher Zain....."thanks". ucap abang ringkas,dan kami terus pulang ke hotel.(dalam hati kecil ku berkata,entah2 muka anak ibu nanti macam orang Arablah,kui!kui!,amin!).

KHIDMAT
Aku suka khidmat...bila khidmat aku rasa sangat dekat dengan Allah,gembira dapat bantu orang lain yang memerlukan pertolongan,walhal aku rasa aku nie banyak sangat kekurangan,peristiwa di Masjid Nabi di Madinah menemukan aku dengan sepasang suami isteri,dari negara mana aku kurang pasti,tapi yang pastinya aku tak faham bahasanya,mereka tak pandai berbahasa Inggeris,tapi tak mengapa Allah yang bagi faham kat aku,akan kehendak mereka,si suami meminta tolong kepada aku supaya menolak kerusi roda isterinya untuk solat di dalam masjid (bahagian wanita).Bertuahnya sebab Allah nak bagi pahala pada aku,aku pun menolak kerusi roda isteri pakcik tu,sampai dibahagian dalam,dia cakap dalam bahasa dia,(makcik nak solat dekat tiang sini,takpelah anak nak pergi sembahyang pergilah),aku pun cakap dalam bahasa Inggeris pada makcik,tunggu sini,selesai solat saya bawa makcik pada suami makcik,dan usai solat aku pergi menemui makcik tersebut, tapi makcik dah takde,aku jengah di pintu besar tak nampak kelibat makcik tadi pun.


Solat di Raudhah,alhamdulilah aku dapat bersolat di Raudhah sebanyak 2 kali,tapi solat kali yang kedua di Raudhah,satu kenangan manis yang takkan aku lupakan,ketika aku sedang melindungi Herlina untuk solat sunat di Raudhah,supaya tidak dilanggar oleh orang lain yang bersesak2 dah nama orang pompuan macam2 perangai (sebenarnya kalau kita sayang Nabi, tak perlu untuk kita bertolak2,dan mengasari orang lain,kerana Nabi tak suka,kita buat umrah untuk dapat pahala,bukan untuk dapat dosa,puji jemaah Malaysia yang sangat bersopan santun ketika menunggu giliran untuk solat di Raudhah),ketika Herlina tengah solat,ada sorang Makcik Arab,berteriak kepada aku "Solat!Solat!Solat! sambil menunjukkan satu ruang yang kecil dihadapan aku cukup untuk aku mendirikan solat,waktu tu aku bingung orang sedang bersesak2,tapi ruang yang ditunjukkan untuk aku memang tak diusik langsung oleh orang lain,aku pun terus solat dan mengucapkan terima kasih pada makcik Arab,dan selepas itu aku tak nampak dia langsung.

Taalim di bilik Hotel bersama mak2 India Muslim
Alhamdulilah semasa di Makkah aku dapat buat 3 kali taalim di bilik hotel,bersama mak2 India Muslim...mereka semua sangat mesra dan sangat ambil berat,mereka panggil aku "ustazah" haha,lucu bebenor panggilan tu (tak layak langsung untuk diri aku),dapat juga berkongsi dengan mereka tentang kisah2 sahabah dan sahabiah,pengorbanan Nabi dan banyak lagi yang lucunya ade tukang traslate ke bahasa India (hehe dah macam bayanlah pulak),tapi apa2pun memang ia satu kenangan manis yang tak dapat aku lupakan,rupanya2 menurut doktor  ketika aku check up mengandung (di Semenanjung) di Makkah kandungan aku dah masuk 1 bulan,itulah kuasa Allah,dapat si baby tawaf di Kaabah rumah Allah yang Mulia,dapat merasa Saie ketika ibu sedang mabuk2,ibu dapat merasakan bagaimana peritnya Ibu Siti Hajar berlari2 anak dari Safa ke Marwah mencari air untuk anakndanya Nabi Ismail,tarbiah untuk ibu dan permata hati ibu....insyaAllah bakal lahir pada awal Disember 2012(melalui pembedahan),apa2pun ibu berserah pada Allah moga ibu dan permata hati ibu selamat hendaknya n kepada teman2 dan pengunjung blog yang tak seberapa ini,SELAMAT MENYAMBUT PUASA RAMADHAN AL MUBARAK,tingkatkan iman dan amal pada bulan yang penuh kemuliaan, tanda kasih Allah kepada kita selaku umat Nabi Muhammad SAW.








Monday, April 9, 2012

~Perjalanan Ibadah + Perjalanan Islah Diri~

Bismilahirahmannirrahim
Manusia sebagai khalifah Allah,ketinggian martabat seorang insan itu bukan diukur dari pangkat atau kedudukan,kebangsawanan atau darjat keturunan,kemewahan atau harta benda,malahan bukan juga dari warna kulit atau paras rupa.

Nilai sebenar seorang insan adalah diukur melalui Firman Allah SWT :-
 
إِنَّ أَڪۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَٮٰكُمۡ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ۬ ١٣

Maksudnya: Sesungguhnya,semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih takwanya
di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana

(Surah Al-Hujurat :13)

Alhamdulilah,tengah menghitung hari untuk aku dan suami berangkat ke Tanah Suci,perasaan berdebar2 tak usahlah nak dicakap,makan memang dah takde selera,kerinduan tak dapat nak dikatakan lagi,bertamu ke rumah Allah,dan bertamu ke masjid Nabi SAW,satu hadiah yang paling bermakna....dalam diri aku.Moga  Allah mudahkan segala urusan kami dari kami pergi hingga kami kembali,dalam sibuk mempersiapkan persiapan terakhir,untuk diri dan anak2 yang bakal kami tinggalkan kepada Encik Azlai dan isteri Kak Min (Pn.Jamilah),yang akan diamanahkan untuk mejaga putera dan puteri kami,Mohammad Nur Nasuha dan Siti Nur Khairunnisa sepanjang 13 hari kami disana.Moga Allah mudahkan juga urusan mereka dalam menjaga anak2 kami.

12/04/2012 - Balik ke Semenanjung.

Berlepas 13/04/2012 dari KLIA
:
:
COLOMBO,Sri Lanka (Transit 4 Jam)
:
:
JEDDAH
:
:
MADINAH (BIR ALI)
:
:
MAKKAH
:
:
Berlepas pulang pada 25/04/2012 (dari lapangan Terbang Jeddah)

Dalam sibuk2 kami membuat persiapan akhir,amir jemaah tasykil Kuching,Cikgu Jamali,meminta kami menyahut takaza untuk khidmat Taam Jemaah Sri lanka 4 Bulan,yang mana routenya diKuching berakhir dan akan bergerak ke Bintulu seterusnya, syukur kepada Allah memberi peluang kepada aku sekali lagi,kerana sekurang2nya sebelum aku pergi ade sesuatu yang aku dapat sumbangkan untuk mereka2 yang keluar di jalan Allah....teringat waktu jemaah nie sampai aku khidmat taam untuk mereka,dan bila habis route diKuching,aku dapat menyediakan sekali lagi makan malam,berserta sarapan pagi dengan chappti,prahta,dan dal daging,sengaja aku masakkan lebih kerana untuk bergerak ke Bintulu mengikut jalan darat memakan masa lebih kurang 10 jam,tentu perut akan berasa lapar melalui perjalanan yang jauh,fikir n risau aku.....tugas abang pulak,seusai mereka semua sarapan,menghantar mereka ke Bus Stand Kuching.Alhamdulilah selesai takazanya.

 Chapati segera ini,30 keping dimasak,dengan Dal Daging + Kentang (Pekat)
untuk dapat kepekatan pada kacang dalnya mesti direbus terlebih dahulu.

 Dan kenangan yang paling tak dapat aku lupakan apabila ketika rombongan Syura Malaysia datang ke Kuching baru2 nie,aku mendapat "special request" dari Syura Malaysia,supaya masakkan  untuk mereka Ikan Kering Masak Lemak Nenas Cili Api,terharuuu.....sesangat.


 Ikan Kering Duri Masak Lemak Nenas Cili Api (paling sedap ikan talang,tapi talang takde,kalau kat Sabah banyaklah yer...)

Abang sempat berseloroh "hai sayang bertuahnya yer sayang ek....sampai ade special request dari syura Malaysia lagi."

Aku menjawab: apalah abang nie,sayang nie kan biasa2 jer....yang aturkannya semua Allah.sayang tak dapat duduk bayan Syura Malaysia kat rumah Mak Saadiah,Allah bagi peluang sayang khidmat taam,bukankah Allah Maha Adil bang oi.

Abang : Fuhyo,jawapan hik!hik! biasalah karkunah juniorkan...

Sayang: Eeiiii,kena jugak kan abang nie,sob!sob! :)


~Ade request dari abang nak makan nasi Arab iaitu Nasi Mandhi,tapi aku masakkan abang Nasi Briyani + Ayam Peha Madu + Acar Timun dan Nenas dan Papadom,jadiler abang, janji belakangnya ade ni2,hik!hik!,dan kiranya ade jemaah Arab datang ke Kuching aku dah bersedia untuk masakkan untuk mereka,InsyaAllah.~



 

 dan akhir sekali tapi bukan yang terakhir yer insyaAllah.....pada teman2 yang singgah ke blog nie Marina mengambil kesempatan memohon maaf manalah tau sepanjang melibatkan diri dalam dunia bloggers nie,mungkin ade perkara2 yang sengaja atau tidak sengaja marina lakukan menyinggung perasaan teman2.Sesungguhnya perjalanan umrah nie adelah perjalanan ibadah,serta perjalanan mengislah diri marina dan suami untuk menambah baik apa yang kurang. Doakan kami selamat pergi n selamat kembali.

tata,Assalamualaikum..n.insyaAllah panjang umur berjumpa kita sekali lagi.Jazakillah khoir

Nasuha and The Six Points Qualities Of Sahabah
Good Boy!

video



Selamat Tinggal Malaysia,Selamat Tinggal Bumi Kuching,Selamat Tinggal anak2 Ibu yang Comel,dan Selamat Tinggal Teman2 semua.
"Doa Hidayat Untuk Umat Seluruh Alam"

~4 Perkara yang perlu diperbanyakkan ke Bertamu Ke Rumah Allah dan Masjid Nabi~
1.Dakwah
2.Taalim Wa Taalum
3.Ibadah
4.Khidmat






Tuesday, April 3, 2012

PerGiNya Seorang Sahabat....RosMaria Ishak

Segala Puji Bagi Allah SWT....yang mengaturkan,dan menetapkan setiap ketentuan untuk hamba2nya....siapalah kita untuk menyangkal takdir Allah SWT,sedangkan kita hamba yang tak berdaya dan terlalu lemah,Rosmaria Ishak sahabat sefaculty mase aku menuntut di UiTM,Shah Alam telah kembali ke rahmatullah...terlibat dalam kemalangan maut,ketika perjalanan menuju ke tempat kerja dan sepanjang aku mengenali Maria,orangnya cukup lembut dan bersopan santun.....walaupun aku tak berapa rapat dengannya.


 "RosMaria Ishak dalam Kenangan"

Fakulti Pengajian Maklumat (skrg dah jadi Fact. Pengurusan Maklumat), ambil course yg sama - Pengurusan Perpustakaan dan Maklumat (IS220)
 
 

Kakitangan Institut Latihan Maut Kereta Bertembung

NIBONG TEBAL – Seorang kakitangan Institut Latihan Perda Tech di sini maut apabila kereta dipandunya bertembung dengan sebuah kereta lain di Jalan Bukit Jawi Golf Resort dekat sini hari ini.

Dalam kemalangan pukul 8 pagi ini, Rosmaria Ishak, 37, yang bertugas sebagai Pembantu Perpustakaan mati di tempat kejadian akibat tersepit dalam keretanya jenis Perodua Viva.
Pemandu sebuah lagi kereta iaitu Proton Satria, Mohd. Zaidi Hashim, 38, cedera parah setelah melecur sebanyak 60 peratus selepas keretanya itu turut terbakar.
Mangsa kini dirawat di Hospital Seberang Jaya (HSJ) di Bukit Mertajam dan dilaporkan dalam keadaan stabil.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan, Supritendan Shafien Mamat berkata, dalam kejadian itu, Rosmaria dalam perjalanan dari rumahnya di Jalan Sungai Bakap ke tempat kerjanya di Bukit Panchor dekat sini.
Katanya, siasatan awal mendapati kereta Proton Satria itu telah hilang kawalan lalu memasuki laluan bertentangan.

“Kemalangan itu menyebabkan Rosmaria tersepit dan meninggal dunia di lokasi kejadian. Mayatnya terpaksa dikeluarkan oleh pasukan anggota Bomba dan Penyelamat,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah SPS di sini hari ini.

Shafien berkata, mayat Rosmaria dihantar ke Hospital Sungai Bakap (HSB) untuk bedah siasat.
Sementara itu, suami mangsa, Mohd. Khuzairi Zaini, 35, berkata, isterinya sempat berpesan supaya menguruskan dan menghantar anak ke sekolah sebelum keluar rumah pukul 7 pagi.
“Saya mendapat tahu isteri kemalangan setelah dihubungi oleh polis pagi ini,” katanya ketika ditemui di HSB di sini.

Katanya, jenazah Rosmaria akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bagan Tiang, Tanjung Piandang, Perak petang ini.
Allahyarham meninggalkan tiga anak perempuan berusia tujuh bulan, enam dan sembilan tahun.


" Hati kecilku tersentap....apabila mengetahui permergian sahabatku itu,dan sayu hingga menitiskan airmata....apatah lagi arwah meninggalkan baby berusia 7 bulan,tak semena2 naluri keibuan yang ada meremberskan airmataku yang berjurai2......Maria kau telah menemui PenciptaMU Allah Aza Wajala,moga rohmu dicucuri rahmat,dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman,pemergiaanmu membuatkan aku semakin banyak bermuhasabah diri....akan segala kekurangan diri,sedia atau tidak Maut tetap akan datang tidak mengira waktu,masa dan,tempat....dan apabila Maut diperintahkan untuk menjalankan tugasnya....dia akan datang dalam berbagai cara....ya Allah betapa kerdilnya hambamu.....ini,buat teman2 seperjuangan yang sama2 pernah menuntut di UiTm Shah Alam,ingatlah...."Kita semua akan mengalami Hidup sebanyak 2 kali,Hidup di dunia yang sementara,dan Mati hanya sekali,dan Hidup sekali lagi yang mana ia akan kekal selama2nya di alam akhirat permulaan sebenar kehidupan,andaikata di dunia bagus semua amalan2 kita,maka baguslah kehidupan kita  seterusnya......Al Fatihah buat RosMaria Ishak..."



Kata2 terakhir Maria di wall Facebooknya......menunjukkan seakan2 arwah tahu yang dia akan pergi menemui Allah Aza Wajala.

Bila awak buang saya...
Awak da bt saya berjauh hati dgn awak...
Cinta yg d beri telah d bls dgn kelukaan...
Dan tak mungkin akn dtg peluang kedua utk awak...
Hati saya telah berhenti mngejar cinta awak...

Maaf...
Kini Tiada lagi peluang utk awak..
Saya dah beri hati saya pada dia yg lebih menghargai...
Dia telah menyintai saya dgn cara yang sempurna..♥



Tuesday, February 28, 2012

~~Alhamdulilah Akhirnya......~~



بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Segala puji bagi Allah,Tuhan Semesta Alam,Selawat salam ke atas junjugan Nabi Muhammad SAW,kepada isteri2 baginda,serta para Sahabat R.HUM.

Firstly,syukur pada Allah SWT,sebab aku dah ade lesen L,Test computer aku lulus 44/50,jadiler....yang penting dah LULUS,sekarang nie tengah belajar memandu di litar n on the road,lucu bebenor...bila belajar,memang best sesangat dapat cikgu Pompuan pulak Cikgu Juliana,Oh! cikgu tenkiuu... sebab cikgu tahan melayan kerenah anak murid cikgu yang tak tahu sorang nie,hehe.

Hari Pertama Belajar (Kak Min hantar,coz hujan lebat)
Cikgu: Kenak kitak na,maok ke kiri jak?
Aku: Ohh! cikgu kmk,takut...kereta langgar kmk...huhu
Cikgu:Aukla,iboh nervous,relax...jak,mun kitak relax,kawalan stereng kitak bagus.
Aku:Aukla,cikgu kaki dgn tangan kmk tok masih KERAS lagi,hehe
Cikgu:Mula2 jak,lamak2 mun kitak dah biasa,sik ada hal.
Cikgu: Kitak pandei kelaka Sarawak ow?
Aku: bolehlah kelaka sikit2 cikgu.
Cikgu:OOO,ok.sik ada hallah kmk madah dgn kitak bahasa Sarawak.
Aku: Aukla...hehe.

Minggu Kedua Belajar (pergi sendiri dengan Motor,haha merempitlah acah jerr!!,akulah pemandu yang paling bersopan dijalan raya kui!kui!)

 Sebelum nak pergi belajar,aku cuci motor...aku membayangkan kalaulah hari ini iman kita selalu dicuci  n dipolish dengan amalan2 zikir n amal2 yang lain,tentu iman kita akan sentiasa bersinar2 n,bersih memudahkan kita mentaati Allah.Iman nilainya adalah syurga,iman sebesar zarah harganya syurga sepuluh kali ganda luas dunia.Hakikat hari ini orang tak nampak faedah nilai iman,sebab ia tak nampak depan mata? Macam duit,orang akan tahu apa faedah n nilai kepentingan duit?jadi semua orang akan berusaha atas Duit,dengan bermacam2 cara...dalam hati,dalam kepala duit2,duit sebagai "asbad" penyelesai segala masalahkan.Mereka yang lalai takkan fikir macammana kita hari ini nak usahakan iman kita lebih baik dari semalam,nak pelihara iman kita dari dicuri,nak tahu,faham,fikir,dan risau bahawa kerja nabi,adalah kerja kita.haha dah terbabas lah pulak nak cerita yang lain dan tercerita pasal usaha atas imanlah pulak...ok2 jom continue dstory.....

Masuk kereta,selaraskan tempat duduk pasang belt,free gear, check sana check sini...nie rutin yang kena buat,(markah tu). 
Minggu nie belajar dalam litar,naik bukit,n parking...sakit tangan pusing stereng kereta,mujahadah juga nak cari ilmu memandu nie.minggu kedua belajar,cikgu dah kurang KOMEN.tapi kena belajar lagi dan lagi,tak sabar n gatal jer tangan nak bawa kereta abang.hehe

Perkara yang kedua yang aku nak kongsikan bersama,dengan kekawan,persiapan untuk pergi Umrah,kami suami isteri akan bertolak pada 13hb April,pasport alhamdulilah dah siap,tinggal Visa jer...dari KLIA bertolak pada jam 9,transit di Sri Lanka turun di Jeddah.Perasaan mestilah berdebar2,kali pertama dalam hidup.Moga Allah mudahkan. Apa yang ada dalam hati,hanya Allah SWT sahaja yang tahu keadaan diri aku selama nie yang banyak kekurangan, dan banyak khilaf.Entahlah dalam hati,sampai sekarang nie aku merasakan betapa aku kerdil,hina,kurang sesangat berbanding dengan orang lain.kalau berhadapan dengan Allah SWT,pastinya aku merasakan diri aku nie bagaikan "Melukut di Tepi Gantang",cewah berperibahasalah pulak,hakikatnya teman, Allah sahaja yang tahu.

Perkara yang ketiga,nak kongsi2 lagi nie,Resipi  laksam Kelantan, Tahu Sumbat ,aktiviti sampingan menanam pokok Hati2, n recyle tayar buruk untuk tanam bunga....

Aktiviti surirumah memanglah tak terlepas dari memasakkan,air tangan isteri pengikat kenyang PERUT SUAMI & ANAK2.

LaKsaM KeLanTan (Percubaan yang PerTama Menjadi,Alhamdulilah)

Pakai Tepung Beras,campurkan tepung gandum sikit, n air,gaul macam buang lempeng,kena cair2 sikit,tuang atas tudung periuk,sebelum tu oleskan dgn sikit minyak atas tudung periuk supaya tak melekat,kukus,dah masak angkat,biarkan sekejap,gulung,n potong ur gunting macam pic diatas,jadiiii :)

Tata..dah siap utk dimakan jenuh jugak mengulung tepungnye tu,jangan lupa sambal belacannye sekali yer lupa pulak nak snap gambo sambalnye.

Set Laksam Kelantan RM2.50 acar jer!!,makan sendiri bolehlah

Set Laksam yang menanti untuk disantap oleh abang....suami balik kerja mesti penatkan...

Tahu Sumbat kegemaran abang n anak2,aku buat masa nak buka puasa Sunat hari Khamis...bagi 4 ketul kat kakak sebelah rumah yang mengandung.3 bulan,kesian dia selera tengah tak ada,orang masak semuanyer sedapkan,coz Allah yang bagi sedap,sebelum berbuka puasa abang bagi bayan n zihin,kisah Nabi n para sahabat R.HUM,dan bagaimana hari ini kita semua kena usaha keatas 2 perkara,usaha atas iman, n usaha memelihara iman.Nak dapatkan kedua2 perkara ini kena ada keinginan,bila kita ada keinginan kita akan berusaha mendapatkannyer,bila kita usahakan dengan usaha yang betul sebagaimana kehendak Allah SWT,serta mgikuti cara Nabi Muhammad SAW, barulah Allah kurniakan kita kefahaman tentang 6 sifat masuk kedalam diri kita.bila dah ada 6 sifat dalam diri kita,barulah kita dapat mengamalkan serta mentaati Allah dan Rasul dengan mudah dalam agama,sebagaimana usaha para sahabat R.HUM.Eehh! nak cerita pasal tahu sumbat,terselitlah pulak cerita usaha atas iman lagi...issh2 mulut nie.

Takder kerja......taklah.. cuma nak menghargai bakat yang ada huhu

Orang nak buang tayar,aku tukang kutip lepas tu cat,dah cat aku isi tanah,letak pokok bunga....heher

Sekarang nie aku dah suka tanam spesies Pokok HATI2,Hebat Allahkan,dia buat HATI2 nie bermacam2 warna dan rupa,begitulah HATI2 Manusia jugakan bermacam2 rupa,dan warna.Hati yang ingat Allah...mesti canteek,tapi hati yang tak ingat Allah (nauzubilah min zalik),macam mana agaknya???

Nie jerlah info ur coretan yang aku boleh kongsi2kan...lain2 cerita tengoklah mun ada masa n kelapangan bolehlah update info.mun sik ada memang bersaranglah blog aku nie...takpelah asal hati aku tak bersarang hehe.
Wassalamualaikum WBT,jangan lupa tau tingkatkan iman dan amal...lagi n lagi.


Thursday, February 9, 2012

Jom Solat Dhuha~~ Istiqamah Again N Again ~~

Assalamualaikum...hari Jumaat yang cukup indah,nak kongsi kelebihan Solat Dhuha,pada mereka yang tak tahu atau tak pernah buat,bolehlah belajar2 untuk melakukan solat Dhuha,banyak rahsia n kelebihannya....apa2pun ia merupakan amalan Nabi Muhammad SAW serta para sahabat,so apa yang nabi buat kita kena buat n ikut,apa yang nabi tak buat jangan buat,kan senang je formulanya itu hehehe.(Oh! ya pada mereka yang dah istiqamah tahniah! teruskan lagi dan lagi sampai kembali kepada Allah SWT,kalau yang ada kekuatan yang luar biasa bolehlah tingkatkan mula2 belajar buat dua rakaat,lepas tu empat rakaat,agak2 dah steady sikit boleh tambah enam ur lapan rakaat.InsyaAllah sentiasa mohon kekuatan daripada Allah SWT.Apa yang penting ISTIQAMAH again n again yeh!

Solat Dhuha nie cukup mudah dilaksanakan,apalah salahnya kita peruntukkan sedikit masa untuk buat solat Dhuha nie untuk meraih kasih sayang Allah.cthye....pada kaki dan tangan kerajaan kan ade mase rehat dlm kul 10 tukan,janganlah nak asyik ngombeh jerk (bahawa jawa) atau ngeteh memanjang2,boleh minum dan sembang2,kejap lps tu carilah mase untuk buat solat Dhuha, tak sampai 15 minit pun....kelas gitu.Surirumah sepenuh masa hah! tunggu apa lagi jom kita buat ek.

Macammana buat? marina pun bukan ustazah.....tapi bolehlah sikit2 untuk sharing2 this information about Solat Dhuha.

Langkah2,mestilah ada wudukkan,Solat nie dilakukan apabila matahari telah naik pada waktu pagi sekadar satu galah tingginya iaitu sekitar jam 8.00 pagi hingga gelincir matahari sebelum masuk waktu zohor, (kalau macam marina buat selalunya antara kul 9 ur 10)

Berapa rakaat saya tak tahu??? jawapannya senang je,Allah SWT tak pernah menyusahkan kita malah nak bagi kita pahala lagi hehe rugi kalau tak buat....boleh dibuat dua,empat,enam,ataupun lapan rakaat.

Diriwayatkan daripada Sayidina Ali R.A. katanya "Bahawa Rasulullah SAW bersolat Dhuha enam rakaat pada dua ketika iaitu ketika terbit matahari dua rakaat dan juga tatkala matahari naik pertengahan sedikit,baginda SAW melakukan sebanyak empat rakaat.

Lafaz niat senang jer :"Sahaja aku solat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Ta'ala,rakaat yang first tu,baca Al Fatihah,surah Al -Syams,rakaat yg kedua Al-Fatihah diikuti surah AL-Dhuha.

Tapi saya tak tahu surah2 tu? macammana ek? Oh! ok2 jgn risau,boleh baca2 surah2 lain,Surah Al-Kafiruun,ataupun Surah Al-Ikhlas,pernah satu orang ibu yang tua,tanya pada marina," makcik nak buat solat dhuha,tapi makcik tak tahu surah2 yang panjang2 tu." Alah kesiannya makcik,aku tolong jawab bagi pihak ustaz dan ustazah ek,jangan mare ye ustaz,ustazah nak membantu nak bagi pencerahan kat makcik nie,kalau saya silap tolong correctkan saye hihi,"kalau makcik cuma tahu surah2 yang 3 Qul tupun takpa,bukan manusia menilai kita,Allah SWT yang menilai amalan kita,dan Allah saangat suka pada amalan makcik kiranya makcik dapat istiqamah walaupun hanya 3 surah Qul yang makcik tahu baca dan ingat.betul ke? yer betul makcik.....dan makcik tupun senanghati.

Namun begitu, perkara (bacaan dalam solat) ini adalah sesuatu yang subjektif dan tidak statik. Maka tidak perlulah hanya terikat dengan kaifiat tertentu dan bacaan2 tertentu. Apa yang penting, solat tersebut diniatkan dengan betulsyarat-syaratnya dipenuhi dan rukun-rukunnya disempurnakan sebaik-baiknya.

 Amal yang sedikit dan istiqamah (berterusan) adalah lebih baik dari amal yang banyak tetapi jarang-jarang

Seterusnya selepas memberi salam berdoalah,jom kita layan doa DUHA nie,dari kumpulan UNIC,sesiapa tak tahu boleh belajar,n boleh amalkan dan sampaikan kepada yang mereka lain,insyaAllah mudah2han amalan kita yang sedikit ini akan menjadi asbad hidayat kepada mereka yang lain yang nak buat tapi takde kekuatan.Amin!



~~Selamat Beramal Again n Again~~

Saturday, January 28, 2012

Khidmat Taam lagi dan lagi kali nie Jemaah Sri Lanka

Assalamualaikum sedikit karkuzari,sekitar perkembangan usaha di Kuching Sarawak...pagi tadi usai solat subuh aku sedang berzikir...sambil meribakan adek (Siti Nur Khairunnisa) dalam pangkuan,sedang asyik berzikir,"Assalamualaikum...sayang,sayang...hari niekan Allah nak bagi pahala yang besar kat sayanglah."
dengan muka yang poyo sikit,"pahala apa pulak nie",aku menjawab.

Lalu pengumuman pun dibuat,"hari ini sayang khidmat taam untuk jemaah Sri Lanka seramai 9 orang,"

Oh,iye ke alhamdulilah.terbayang2 dimataku terung,kacang bendi,tomato,yang aku beli untuk santapan makanan sekeluarga,akhirnya akan menjadi korban dan syahid di jalan Allah SWT,periuk2 dan pisau2 pun turut gumbira,hehehe apa2lah imaginasi aku nie ek....:)

Kalau Jemaah Sri Lanka makanan yang nak disediakan takde masalah coz lebih kurang macam makanan orang India di negara kita.Berbeza dengan jemaah Arab,mereka2 nie tak suka pedas,menu2 ala Briani gitu,nasi Mandhi, kebab daging....antara makanan favourite diaorang,emm....kalau Pakistan pulak mudah je,chapati, ur prahta...selalunya beli yang segera sahaja,kuah DAL mesti pekat tak mahu cair2,letak kentang dan daging,memanglah diaorang sukaaa sangat,anggaran untuk satu orang makan lebih kurang dalam 3 keping,pernah sediakan lebih kurang 30 keping....bergantung pada jumlah jemaah.

Teringat masa first time serve makanan untuk jemaah Arab Yaman,mase tu kat Segamat.Aku buat kebab daging,minta resepi adik ipar yang jual kebab.Pergh!,dengar dari karkuzari abang masa tu,muka pak arab terkulat2 tengok nasi lemak bungkus...yang disediakan oleh orang tempatan,dan bila abang sampai buka je termos keluarkan kebab jer...terus Subhanallah,Subhanallah terpacul tak putus2 keluar dari bibir pak Arab...tu,terus buka silang kaki...makan penuh khusyuk gitu.....senyap sunyi seketika hahaha,terus orang tempatan Eh! din macammana kau buat ek,rotinya nie,"hahaha abang pun cakap,"rotinya aku orde kat GIANTlah....lalu Haji Jamil antara orang kuat Segamat (Pengusaha Katering) mencelah,hah! macam nielah ambil tahu sikit selera tetamu2 Allah nie,jangan ikut sedap tekak kita nak bagi diaorang makan,ikut selera kita.Tapi bila difikir2 betul jugak kata2 Hj.Jamil....tu,pada diri aku sendiri satu kemanisan dalam diri bila dapat mengembirakan tetamu2 Allah ini,terasa syukur sangat2 bila dapat menyediakan sesuatu yang biasa dan dekat dalam kehidupan mereka.Seolah2 terasa ada satu renungan yang bermakna yang dapat dirasakan merenung diri ini,mereka gembira,Allah dan Nabi SAW juga suka.....itu gambaran perasaan aku.

Iyelah mudah2han Allah pilih aku dan semua2 ibu yang ada untuk sahut takaza agama akan datang lagi dan lagi,InsyaAllah.Mata dan mengantuk tunggu Nasuha dan Ayah balik dari markaz....nasuha sibuk2kan diri nak khidmat.,mudah2han Allah SWT bagi kefahaman pada Nasuha...permata hati ibu dan ayah.

Terdengar bunyi kereta ayah,park kat garaj.....ayah dah balik.Apa karkuzarinya....pulak yer,menemankan abang makan...."sayang tahu tak,lauk n nasi yang kita nak servekan untuk Jemaah Sri Lanka,telah dikongsi2 dengan jemaah Indonesia yang juga baru sampai tengahari tadi,jadi malam nie 2 group jemaah tersebut dapat makan semua....Subhanallah!,habis dan licin....malam nie pun terasa lain joshnye tau sayang,bayan josh,iman pun josh solat,surah pun panjang2,yang tasykil pun josh jugak....alhamdulilah...itu sahaja yang mampu aku cakap,dan karkuzarinya pun sedang ditulis sekarang nie.

InsyaAllah ijtimak  Kuching akan berlangsung pada 15,16,dan 17 June,doaku moga ramai yang akan keluar untuk sahut takaza agama sebelum dan seusai ijtimak dan mudah2han juga Allah  SWT terima pengorbanan kita yang sedikit ini,dan menjadi asbab hidayat bertebaran ke seluruh alam.Amin!

Pengumuman: Syura Kuching Hj.Syukri telah kembali ke rahmatullah,pada hari Jumaat jam 4.30 petang kelmarin.

Friday, January 20, 2012

Alkisah......seorang ibu,kelas memandu,khuruj,n umrah....penuh jadualnye...

Alhamdulilah syukur pada Allah SWT,akhirnya dapat juga mengupdated blog ini,sejak balik bercuti dari semenanjung memang takde masa nak menjengah2 blog....ini,bzz.....sangat almaklumlah walaupun tak bekerja,tapi bekerja dirumah....errr,banyak kerja perlu dibuat,ditambah pula Siti Nur Khairunnisa pun dah sekolah dgn abang longnya Muhammad Nur Nasuha (satu sekolah).

Sempat juga suami mengusik...".hai anak2 dah sekolah,ade mase lah ibunya kuat lentang kat rumah ek."
Oppsss!pancung ibu yer,Ibu menjawah,"hai cik abang oii,takdernye nak kuat lentang kat rumah ini,buat kerja tak habis2 tau.",ayah menyengeh macam kerang....hihihi.

Ramai orang menganggap surirumah ini takder kerja sangat kat rumah,hiisssh nak dibetulkan balik fakta nie,sebenarnya banyaaakk kerja....seawal pagi dah masuk ke dapur,,first tunaikan tanggungjawab dengan Allah terlebih dahulu wajib,masak sarapan pagi untuk anak2 dan suami,kalau macam marina,beruntung sebab bab mandikan anak2 suami yg buat,tapi kalau abang outstation....huhuhu semua ibu yang buat,disebabkan aku belum pandai memandu kereta,budak2 nie kenalah hantar pakai motor...kalau ayah ada,ayah yang hantar,kalau takder ayah emm...ibulah yang hantar...serasanye aku dikuching ini, karkunah yang bawak motor aku seorang je,karkunah lain semua dah pakai kereta.huhuhu itulah mase kat semenanjung tak nak ambil lesen....murah lagi,kat sini nak taknak terpaksalah jugak, bukan apa untuk kemudahan masa hadapan.Manalah tau nanti kalau,suami nak keluar 4 bulan ur 40 hari takyahlah menyusahkan orangkan,fikir atas makhluk....eiii,(lomah iman den).

Pada 16 Jan 2012, aku pun dah mendaftar untuk ambil lesen memandu....nak ambil computer test,emm tunggu lepas raya cina,sebab raya cina nie aku dan suami akan khuruj,insyaAllah moga Allah mudahkan.

Hah! berbalik pasal kerja-kerja dirumah,bila anak2 dan suami dah pergi atas urusan masing2,bermula tugas kerja2 surirumah seperti mengemas,menyapu,membasuh,mengelap lantai,memasak,menyidai....dan banyak me2 nye lagi.....itulah namanye surirumah yang bekerja......dalam masa yang sama tak terlepas juga solat sunat Dhuha,dan mana zikir2 yang tak dapat dihabiskan hah kan boleh dihabiskan semasa kita buat kerja...tak gitu? fikir atas iman pulak (nie paling baik)!

Penat.....memanglah penat,tapi niat kena betul,semua yang kita lakukan adalah kerana Allah,dalam apa jua keadaan atau situasi,kita letakkan Allah SWT,dan mengikuti sunnah Nabi SAW yang kita kasihi dalam urusan kita sehari2, pasti dan pasti Allah akan mudahkan segala urusan kita,InsyaAllah.Ibaratnya letakkan akhirat dihadapan mata, dan dunia di bawah dagu,dan apa-apa yang kita lakukan kita akan nampak akhirat dahulu.Yes!tapi tulah kadang2 dunia...juga yang menjengah dahulu kat depan mata (kena banyak fikir dan usaha atas iman nie....mesti dan mesti!)

Firman Allah SWT :Katakanlah "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah,ikutilah aku,nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu."Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah Ali Imran ayat 31)

Urusan kerja dirumah agak meriah sekarang nie,sebab aku bertemankan Radio IKIM......pagi2 seawal jam 630 pagi ade tafsir Al Quran bersama Ustaz Haji Zahazan....seronok....kalau hari rabu ada slot aspirasi bersama Prof Dr.Muhaya Pakar Mata,seronok juga, bahan bicara berkisar tentang nak jaga mata, menjaga hubungan dengan Allah,ada slot zikir,belajar bahasa Arab,ade promo2 bahan makanan yang berkaitan dengan sunnah,ade slot mengaji,slot ISLAM AGAMAKU nie paling best aku rasa, sebab Radio IKIM akan panggil mereka yang telah berhijrah dan memilih ISLAM sebagai pegangan hidup....dan macam2 hihi nak promote Radio IKIMlah pulak,heh!heh!...ade mase dengar2kanlah.....ye.

Marina nak petik salah satu kata2 dari Ustaz Mohammad Azizi Ikhmal Abdullah,tinggal di jerantut Pahang,(dulu memeluk agama Hindu),antara kata2nya Mualaf ade 2 golongan,satu golongan yang asal2nya memang memeluk agama lain, dan berhijrah memeluk agama Islam dipanggil Mualaf,dan satu Mualaf lagi adalah orang Islam yang sememangnya Islam tetapi meninggalkan ajaran agama Islam itu sendiri,emmm mendalam maksudnyakan....dulu masa marina belum kenal usaha,tak kisah apa2pun keadaan yang disekeliling berlaku,dosa ke?halal ke?haram ke....tak ambil peduli,tapi alhamdulilah dengan sedikit hidayat yang Allah beri dah timbul dalam hati kerisauaan...misalnya kalau tengok orang yang tak sembahyang, hati akan gelisah sebab la nie dah tahu apakah azab yang akan menimpa orang yang tak sembahyang...kalau tak tutup aurat,dah tahu apa kesannya....n macam2 lagilah...(nampaknya fikir dan risau Nabi Muhammad SAW dah mula ada dalam hati,moga Allah kekalkan perasaan nie),sama2 kita fikir macammana nak usahakan fikir dan risau Nabi ini dalam keluarga kita,adik beradik,pokcik mokcik,dan kekawan kita kat luar sanakan,kena fikir2 dan tunjuk dengan cara hikmah serta penuh dengan kasih sayang.Tapi kalau dah tak nak ikut nak buat camne,sebab kerja hidayah bukan kerja kita,itu adalah kerja Allah SWT,Allah SWT lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya.

Diam tak diam,dah masuk setengah bulan Januari 2012,tentu ramai yang kat luar sana mempunyai azam,ade pulak azam yang tak tercapai2 lagi ye...azam aku macam biasalah nak perbaiki diri,iman dan amal,nak tambah anak yer pasti akan diusahakan untuk tahun ini kih!kih!,nak khuruj,nak pi UMRAH,insyaAllah kalau takde apa2 yang menghalang aku dan suami akan berangkat mengerjakan Umrah pada bulan Mei..doakan marina dan suami yer.Moga Allah mudahkan segala urusan kami.

Kadang2 ade masenya surirumah nie mudah stress....errr,puncanya mungkin disebabkan faktor luaran dan dalaman,cuma cara bagaimana kita nak menguruskan masalah stress tu dengan cara yang terbaik,selain solat,baca alquran,zikir,minta teman2 atau mereka yang rapat bagi kata2 semangat kat kita,kata Prof Dr.Muhaya bila kita banyak stress....badan2 kita banyak mengeluarkan ion-ion negatif yang boleh menyebabkan datangnye penyakit2 kronik (penyakit hati dan seangkatan dengannya)...jangan biarkan situasi menguasai diri kita,tetapi biarlah kita yang menguasai situasi atau keadaan.Betul2 tu,kalau dah penat,carilah masa bersama keluarga keluar beriadah...joging ke,pergi pantai ataupun bercuti,hah kebetulan kami sekeluarga baru2 nie telah bercuti ke Terengganu dan Shah Alam....tersesatlah juga masuk ke UiTM Shah Alam,dah banyak perubahan yang ketara di Shah Alam terutama dikawasan sekitar kampus,dapat jugak ziarah adek lelaki marina yang belajar kat UiTM Shah Alam (karkun Junior),dan mengimbau kenangan2 manis semasa menuntut kat UiTM...(abang dan aku huhuhu),UiTM dihatiku ohhh! tidak2,Allah dan Rasul dihatiku kekal selama2nya),itu baru betul....keh!keh!

Emmm,apa2pun,kita dihidangkan dengan cerita2 kehidupan masing2 suka ataupun duka,ingatlah buat marina sendiri, dan kita semua kena sentiasa memperbaharui iman,sebab bila iman tidak diperbaharui ur tidak dibaiki,lama kelamaan iman akan menjadi lusuh, buruk,maksudnya iman menjadi lusuh sepertimana pakaian yang menjadi lusuh, ialah kerana kemaksiatan yang dilakukan oleh diri kita sendiri maka akan menyebabkan kekuatan iman dan nur iman akan menjadi pudar,caranya bagaimana??

Hazrat Abu Hurairah R.Hu,meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda,"Sentiasalah memperbaharui iman kamu." Para sahabat R.Hum. bertanya,"Bagaimana kami memberbaharui iman kami,wahai Rasulullah?" lalu Baginda pun menjawab,"Perbanyakkanlah ucapan kalimah LA ILAHA ILLALLAH (Hadith Riwayat Iman Ahmad).

Sekian,karkuzarinya...Ya Allah! aku selalu memohon pertolongan dan harapan dariMu,walaupun dalam sekelip mata aku tetap ingin bersamaMU.Amin,Amin,Amin Ya Allah.

ALBUM KELUARGA

 Menghilangkan stress....berjoging bersama-sama anak2 "Adek tunggulah ibu,tak larat nie nak kejar adek oii."

 Berhenti kepenatan,coz dah lama tak joging,dah banyak lemak2 nie,semput kejar dua orang athlet nie,err!

Takpelah dek,tak dapat naik kuda betul,kuda nie pun jadilah hihihi

Abang:"Dek,sekarang nie kita boleh main2 tau,esok dah besar banyak kerja kita nak kena buat....
Adek: Kerja apa Abang nasuha?
Abang: "Teruskan kerja2 Nabi yang kita kasihi dek...fikir2 dan Risau2 keatas Umat...kita mesti belajar2 rajin kerana Allah,jadi contoh yang baik pada orang lain.Abang jadi macam ayah, adek jadi macam ibu.

Hati yang tenang,akan sentiasa bersyukur apabila menerima nikmat,sabar apabila ditimpa musibah,rela memberi maaf apabila dipinta,mudah meminta maaf apabila bersalah,qanaah dengan rezeki yang ada,tawakal apabila berusaha dan sentiasa bersangka baik dengan Allah dan manusia.Thanks...Allah,coz menghantar abang kepada diri ini, sebagai asbab perubahan dalam hidup.Opps! jangan salah faham bahawa isteri abang berubah adalah kerana Allah SWT.

 
Rumahku,Syurgaku...penuh dengan ketenangan.... 

Siakap 3 rasa Ala Petai hehe,suka ubah2 selera....

Hah cecuba teka saye siapa? Sayelah Muhammad Nur Nasuha,mase niekan saye ade 2 batang gigi,saye suka ratah belakang ayah,sampai ayah macam nak nangis hihi....

N penutup Album...Keluarga..Kenangan Jemaah Masturat 40 hari Semenanjung kat Kuching Sarawak.

Jemaah masturat 40 hari nie memang mujahadah semuannye mak2 yang dah bercucu...tabik spring betullah!