Wednesday, December 8, 2010

Penangan Maher Zain

Alhamdulilah....untuk entry seterusnya nak cerita sikit tentang si penyanyi bersuara lunak merdu Maher Zain.


Sketsa dialog santai nasuha (anakku) bersama aku,
"ibu!ibu! niekan InshaAllah,sambil tangannya menunjukkan gambar Maher Zain,
Aku tersenyum siput hehehe, memang nasuha tak tahu siapa penyanyi nie, tapi... ingatan nasuha dengan lagunya memang kuat, dia akan nyanyi macam nie "inshaAllah...inshaAllah you find a way.....jadi wajarlah nasuha panggil MZ nie dengan InshaAllah,kesimpulannya...lagu inshaAllah nyayian Maher Zain dekat di hati nasuha, bukan penyanyinya.

Maher Zain- "Kamu lebih baik daripada saya."

Sebenarnya aku cukup teruja dengan cerita2 yang berkisahkan keinsafan untuk dikongsikan bersama teman2 diluar sana, kata Maher Zain sewaktu lawatannya ke Raudhatus Sakinah baru-baru ini,"Saya juga pernah remaja sepeti anda semua.Pada usia 16 tahun, kehidupan saya cukup sosial dan banyak masa berhibur di kelab malam, anda hanya membenci lelaki ujarnya kepada puteri2 di RS, tetapi saya pula membenci semua orang di sekeliling saya.Kehidupan saya terasa kosong pada zaman remaja.Sepatutnya kita bersyukur dengan detik-detik hitam yang pernah kita lalui, kerana dengan peristiwa itu membuatkan kita menjadi lebih matang dan yang paling penting lebih baik daripada yang dahulu,huhuhu cukup terharu....dengan kata-katanya.Tanpa peristiwa hitam yang anda lalui, dan tanpa perubahan yang saya lakukan, kita tidak mungkin akan dipertemukan di RS, Maher Zain datang bertemu dengan puteri diRS semuanya atas kehendak Allah.Ini semua sebagai salah satu tanda kasih sayang Allah kepada kita semua,jadi bersyukurlah dengan perjalanan hidup yang baru yang Allah berikan pada kita," ungkap MZ cuba mengaitkan ketauhidan Allah dengan setiap kejadian kepada penghuni di RS agar mereka bangkit bersemangat untuk merasakan keadilan Allah tetap ada di mana-mana.

Perihal MZ lagi, "Saya dahulu tidak kenal solat dan tersasar jauh dari agama,tetapi tiga tahun yang lalu apabila dipertemukan dengan kawan-kawan yang baik sekembali menziarahi Sweden bumi kelahiran saya, kawan-kawan di sana bawa saya mendekati MASJID dan AGAMA, mereka juga memberi galakan saya berkarya dalam muzik kerana ayah saya juga seorang ahli seni, akhirnya baru saya sedar bahawa tidak semua manusia di dunia ini jahat, ramai lagi yang baik.Asbab daripada perubahan itu,jiwa seninya terus mendesak untuk mengubah lagu-lagu berunsurkan ISLAM berkonsepkan muzik yang mudah, ringkas dan mempunyai melodi yang catcy, dan tanpa diduga, jalannya yang ALLAH pimpin dimana lagu-lagu ketuhanannya meletup di persada dunia didendangkan oleh remaja-remaja Islam dan yang bukan Islam, MZ sangat bersyukur.


Pesan Maher Zain kepada penghuni RS
"Dampingi orang-orang yang baik, dan hormati ibu dan bapa, jaga solat, baca Al-Quran dan berzikir selalu supaya iman menjadi teguh.....sebelum MZ meninggalkan puteri2 RS, sempat lagi beliau menitipkan secebis kata-kata semangat....kepada penghuni RS berbunyi:-

"Masha Allah, I can see that you're a great woman...and as 
I said I strongly believe that you'll be a great wife.Always be thankful and know that this is 
given to you from Allah because he loves you.I pray that Allah always bless you and guide you.

Begitulah ringkasnya dalam kehidupan ini, jika kita tersasar dalam mengatur langkah, berbaliklah kepada Al-Quran dan sunnah segala-segalanya sudah cukup untuk memandu diri kita menjadi manusia yang HEBAT pada pandangan Allah, cuma terpulang pada kita.....hakikatnya kita semua akan mati, dan bila mati akan bermulalah proses kehidupan yang sebenar....yang akan kita lalui,jika cukup amalan2 inshaAllah jalan yang kita lalui seterusnya menuju akhirat akan menjadi mudah,jika tidak, kita tersangkut di sana menanti keperitan serta azab2 yang tidak dijangka.

Akhirkata Salam Maal Hijrah 1432, berusahalah memperbaiki diri lagi dan lagi tanpa jemu, tingkatkan iman, tambah amal.InsyaAllah kebahagiaan akan menanti kita di sana.Semoga kita berjumpa di lain masa.

No comments:

Post a Comment