Monday, April 9, 2012

~Perjalanan Ibadah + Perjalanan Islah Diri~

Bismilahirahmannirrahim
Manusia sebagai khalifah Allah,ketinggian martabat seorang insan itu bukan diukur dari pangkat atau kedudukan,kebangsawanan atau darjat keturunan,kemewahan atau harta benda,malahan bukan juga dari warna kulit atau paras rupa.

Nilai sebenar seorang insan adalah diukur melalui Firman Allah SWT :-
 
إِنَّ أَڪۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَٮٰكُمۡ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ۬ ١٣

Maksudnya: Sesungguhnya,semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih takwanya
di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana

(Surah Al-Hujurat :13)

Alhamdulilah,tengah menghitung hari untuk aku dan suami berangkat ke Tanah Suci,perasaan berdebar2 tak usahlah nak dicakap,makan memang dah takde selera,kerinduan tak dapat nak dikatakan lagi,bertamu ke rumah Allah,dan bertamu ke masjid Nabi SAW,satu hadiah yang paling bermakna....dalam diri aku.Moga  Allah mudahkan segala urusan kami dari kami pergi hingga kami kembali,dalam sibuk mempersiapkan persiapan terakhir,untuk diri dan anak2 yang bakal kami tinggalkan kepada Encik Azlai dan isteri Kak Min (Pn.Jamilah),yang akan diamanahkan untuk mejaga putera dan puteri kami,Mohammad Nur Nasuha dan Siti Nur Khairunnisa sepanjang 13 hari kami disana.Moga Allah mudahkan juga urusan mereka dalam menjaga anak2 kami.

12/04/2012 - Balik ke Semenanjung.

Berlepas 13/04/2012 dari KLIA
:
:
COLOMBO,Sri Lanka (Transit 4 Jam)
:
:
JEDDAH
:
:
MADINAH (BIR ALI)
:
:
MAKKAH
:
:
Berlepas pulang pada 25/04/2012 (dari lapangan Terbang Jeddah)

Dalam sibuk2 kami membuat persiapan akhir,amir jemaah tasykil Kuching,Cikgu Jamali,meminta kami menyahut takaza untuk khidmat Taam Jemaah Sri lanka 4 Bulan,yang mana routenya diKuching berakhir dan akan bergerak ke Bintulu seterusnya, syukur kepada Allah memberi peluang kepada aku sekali lagi,kerana sekurang2nya sebelum aku pergi ade sesuatu yang aku dapat sumbangkan untuk mereka2 yang keluar di jalan Allah....teringat waktu jemaah nie sampai aku khidmat taam untuk mereka,dan bila habis route diKuching,aku dapat menyediakan sekali lagi makan malam,berserta sarapan pagi dengan chappti,prahta,dan dal daging,sengaja aku masakkan lebih kerana untuk bergerak ke Bintulu mengikut jalan darat memakan masa lebih kurang 10 jam,tentu perut akan berasa lapar melalui perjalanan yang jauh,fikir n risau aku.....tugas abang pulak,seusai mereka semua sarapan,menghantar mereka ke Bus Stand Kuching.Alhamdulilah selesai takazanya.

 Chapati segera ini,30 keping dimasak,dengan Dal Daging + Kentang (Pekat)
untuk dapat kepekatan pada kacang dalnya mesti direbus terlebih dahulu.

 Dan kenangan yang paling tak dapat aku lupakan apabila ketika rombongan Syura Malaysia datang ke Kuching baru2 nie,aku mendapat "special request" dari Syura Malaysia,supaya masakkan  untuk mereka Ikan Kering Masak Lemak Nenas Cili Api,terharuuu.....sesangat.


 Ikan Kering Duri Masak Lemak Nenas Cili Api (paling sedap ikan talang,tapi talang takde,kalau kat Sabah banyaklah yer...)

Abang sempat berseloroh "hai sayang bertuahnya yer sayang ek....sampai ade special request dari syura Malaysia lagi."

Aku menjawab: apalah abang nie,sayang nie kan biasa2 jer....yang aturkannya semua Allah.sayang tak dapat duduk bayan Syura Malaysia kat rumah Mak Saadiah,Allah bagi peluang sayang khidmat taam,bukankah Allah Maha Adil bang oi.

Abang : Fuhyo,jawapan hik!hik! biasalah karkunah juniorkan...

Sayang: Eeiiii,kena jugak kan abang nie,sob!sob! :)


~Ade request dari abang nak makan nasi Arab iaitu Nasi Mandhi,tapi aku masakkan abang Nasi Briyani + Ayam Peha Madu + Acar Timun dan Nenas dan Papadom,jadiler abang, janji belakangnya ade ni2,hik!hik!,dan kiranya ade jemaah Arab datang ke Kuching aku dah bersedia untuk masakkan untuk mereka,InsyaAllah.~



 

 dan akhir sekali tapi bukan yang terakhir yer insyaAllah.....pada teman2 yang singgah ke blog nie Marina mengambil kesempatan memohon maaf manalah tau sepanjang melibatkan diri dalam dunia bloggers nie,mungkin ade perkara2 yang sengaja atau tidak sengaja marina lakukan menyinggung perasaan teman2.Sesungguhnya perjalanan umrah nie adelah perjalanan ibadah,serta perjalanan mengislah diri marina dan suami untuk menambah baik apa yang kurang. Doakan kami selamat pergi n selamat kembali.

tata,Assalamualaikum..n.insyaAllah panjang umur berjumpa kita sekali lagi.Jazakillah khoir

Nasuha and The Six Points Qualities Of Sahabah
Good Boy!

video



Selamat Tinggal Malaysia,Selamat Tinggal Bumi Kuching,Selamat Tinggal anak2 Ibu yang Comel,dan Selamat Tinggal Teman2 semua.
"Doa Hidayat Untuk Umat Seluruh Alam"

~4 Perkara yang perlu diperbanyakkan ke Bertamu Ke Rumah Allah dan Masjid Nabi~
1.Dakwah
2.Taalim Wa Taalum
3.Ibadah
4.Khidmat






Tuesday, April 3, 2012

PerGiNya Seorang Sahabat....RosMaria Ishak

Segala Puji Bagi Allah SWT....yang mengaturkan,dan menetapkan setiap ketentuan untuk hamba2nya....siapalah kita untuk menyangkal takdir Allah SWT,sedangkan kita hamba yang tak berdaya dan terlalu lemah,Rosmaria Ishak sahabat sefaculty mase aku menuntut di UiTM,Shah Alam telah kembali ke rahmatullah...terlibat dalam kemalangan maut,ketika perjalanan menuju ke tempat kerja dan sepanjang aku mengenali Maria,orangnya cukup lembut dan bersopan santun.....walaupun aku tak berapa rapat dengannya.


 "RosMaria Ishak dalam Kenangan"

Fakulti Pengajian Maklumat (skrg dah jadi Fact. Pengurusan Maklumat), ambil course yg sama - Pengurusan Perpustakaan dan Maklumat (IS220)
 
 

Kakitangan Institut Latihan Maut Kereta Bertembung

NIBONG TEBAL – Seorang kakitangan Institut Latihan Perda Tech di sini maut apabila kereta dipandunya bertembung dengan sebuah kereta lain di Jalan Bukit Jawi Golf Resort dekat sini hari ini.

Dalam kemalangan pukul 8 pagi ini, Rosmaria Ishak, 37, yang bertugas sebagai Pembantu Perpustakaan mati di tempat kejadian akibat tersepit dalam keretanya jenis Perodua Viva.
Pemandu sebuah lagi kereta iaitu Proton Satria, Mohd. Zaidi Hashim, 38, cedera parah setelah melecur sebanyak 60 peratus selepas keretanya itu turut terbakar.
Mangsa kini dirawat di Hospital Seberang Jaya (HSJ) di Bukit Mertajam dan dilaporkan dalam keadaan stabil.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan, Supritendan Shafien Mamat berkata, dalam kejadian itu, Rosmaria dalam perjalanan dari rumahnya di Jalan Sungai Bakap ke tempat kerjanya di Bukit Panchor dekat sini.
Katanya, siasatan awal mendapati kereta Proton Satria itu telah hilang kawalan lalu memasuki laluan bertentangan.

“Kemalangan itu menyebabkan Rosmaria tersepit dan meninggal dunia di lokasi kejadian. Mayatnya terpaksa dikeluarkan oleh pasukan anggota Bomba dan Penyelamat,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah SPS di sini hari ini.

Shafien berkata, mayat Rosmaria dihantar ke Hospital Sungai Bakap (HSB) untuk bedah siasat.
Sementara itu, suami mangsa, Mohd. Khuzairi Zaini, 35, berkata, isterinya sempat berpesan supaya menguruskan dan menghantar anak ke sekolah sebelum keluar rumah pukul 7 pagi.
“Saya mendapat tahu isteri kemalangan setelah dihubungi oleh polis pagi ini,” katanya ketika ditemui di HSB di sini.

Katanya, jenazah Rosmaria akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bagan Tiang, Tanjung Piandang, Perak petang ini.
Allahyarham meninggalkan tiga anak perempuan berusia tujuh bulan, enam dan sembilan tahun.


" Hati kecilku tersentap....apabila mengetahui permergian sahabatku itu,dan sayu hingga menitiskan airmata....apatah lagi arwah meninggalkan baby berusia 7 bulan,tak semena2 naluri keibuan yang ada meremberskan airmataku yang berjurai2......Maria kau telah menemui PenciptaMU Allah Aza Wajala,moga rohmu dicucuri rahmat,dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman,pemergiaanmu membuatkan aku semakin banyak bermuhasabah diri....akan segala kekurangan diri,sedia atau tidak Maut tetap akan datang tidak mengira waktu,masa dan,tempat....dan apabila Maut diperintahkan untuk menjalankan tugasnya....dia akan datang dalam berbagai cara....ya Allah betapa kerdilnya hambamu.....ini,buat teman2 seperjuangan yang sama2 pernah menuntut di UiTm Shah Alam,ingatlah...."Kita semua akan mengalami Hidup sebanyak 2 kali,Hidup di dunia yang sementara,dan Mati hanya sekali,dan Hidup sekali lagi yang mana ia akan kekal selama2nya di alam akhirat permulaan sebenar kehidupan,andaikata di dunia bagus semua amalan2 kita,maka baguslah kehidupan kita  seterusnya......Al Fatihah buat RosMaria Ishak..."



Kata2 terakhir Maria di wall Facebooknya......menunjukkan seakan2 arwah tahu yang dia akan pergi menemui Allah Aza Wajala.

Bila awak buang saya...
Awak da bt saya berjauh hati dgn awak...
Cinta yg d beri telah d bls dgn kelukaan...
Dan tak mungkin akn dtg peluang kedua utk awak...
Hati saya telah berhenti mngejar cinta awak...

Maaf...
Kini Tiada lagi peluang utk awak..
Saya dah beri hati saya pada dia yg lebih menghargai...
Dia telah menyintai saya dgn cara yang sempurna..♥